ردیابی برچسب‌ها
برچسبی وجود ندارد
مدیریت دسته بندی‌ها

مرکز آموزش غیر حضوری

مقدمه

تعلیم و تربیت به عنوان اصلی­ترین هدف انبیاء الهی،امروزه از اهمیّت راهبردی و استراتژیک برخوردار است و به کارگیری ابزارهای به­روز، برای عرضه اندیشه­ های حیات­بخش دین مبین اسلام به عنوان تکلیف دینی، بر دوش اندیش مندان حوزه علمیّه سنگینی می کند. سرعت روزافزون پیشرفت­های تکنولوژیک، تمام ابعاد زندگی انسان­ها را تحت شعاعع قرار داده است و انسان ها سبک زندگی جدیدی را پذیرفته اند که در تاریخ گذشته بشریت، شاهدی بر نمونه آن یافت نشده است. تغییرات اساسی در شیوه زندگی انسان­ها و تعاملات بشری، تابع علومی است که زمینه وقوع چنین تغییراتی را فراهم کرده است. اگر زمانی اختراع آتش، نقطه عطفی در حیات بشری برای سال­های طولانی به حساب می­آمده است، یا اختراع ماشین، قدمی بس بلند در تغییرات نحوه زندگی انسان برای دهه­ها بوده است، اما در حال حاضر اختراعات روزانه، موجب رنگ عوض کردن فوری زندگی­ها می­شود.

از طرفی خود علم و شیوه­های علم­آموزی نیز، تحت تأثیر همین تغییرات به وجود آمده توسط خود علم، قرار گرفته است. شیوه­های علم­آموزی سنتی جای خود را به روش­های جدید علم آموزی می­دهند. دیگر ضروری نیست که انسان برای آموختن وارد دانشگاه شود، بلکه برخی از دانشگاه­های مهمّ دنیا، دروس اساتید خود را به­روز از طریق اینترنت و ماهواره در اختیار همگان قرار می­دهند و دامنه دانش­پژوهان خود را به پهنای تمام جهان گسترده­اند. در این دنیای ماشینی که با سرعت خیره کننده­ای در حال گسترش است، اندیشه­هایی شنیده خواهد شد که خود را با تکنولوژی­های جدید تطبیق کرده باشد و زمینه­ها و زیرساخت­های لازم، جهت ارائه افکار و اندیشه­های خود را داشته باشد و این فرآیند، پروسه­ای سنگین و هزینه­بر است.

لیبرالیسم سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، با در دست داشتن سرسلسله تمام فن­آوری­ها و دین­ستیز بودن ماهیت آن، مجالی برای اندیشه­های دینی نداده و نخواهد داد. البته دین­های محرف و التقاطی در چنین سیستمی، اجازه هر فعالیتی را دارد و حتی اتاق­های فکری دهکده جهانی، تمام امکانات را در اختیار چنین اندیشه­های ناپاک، تحت عنوان آزادی بیان، می­دهد و جای تعجب نیست اگر اندیشه­ای درست، خواهان مطرح شدن باشد، با هزاران قانون و مصوبه و تبصره اجازه عرضه شدن را نمی­دهند. البته فن­آوری­های الکترونیکی به وجود آمده، قابلیت استفاده بیشتری دارد؛ از سویی حذف فضای مجازی از سوی قدرت­های جهانی مقدور نیست لذا می­توان پیام خود را به گوش جهانیان رساند. از سوی دیگر این فناوری­ها، مسیری کم هزینه و سریع را فراهم نموده، که می­تواند مخاطبان را به عدد تمام ساکنین کره خاکی افزایش دهد. امّا در جهان ماشین­نمای امروز و در فضای مجازی، جای تعلیم و تعلم و عرضه­ی اندیشه­ها و معارف اسلامی به صورت آکادمیک، بس خالی است و باید برای ماندن در قافله علم و تعلیم به تمام فن­آوری­های لازم مجهز شد.

تأسیس مراکز مختلف آموزش مجازی، اگر با برنامه و اهداف منطقی باشد، توجیه پذیر است. افراد مختلف در جای جای ایران و جهان، به موازات وجود تنوع فکری، خواهان فراگیری معارف اسلامی هستند. وجود مراکز متعدد، می­تواند پاسخ­گوی تمام افراد با تمام سلایق فکری؛ کلامی، فلسفی، عرفانی و غیره باشد. ارائه رشته­های مختلف اسلامی با مدیریّت فاخر حوزه­های علمیّه و ورود مؤسسات تحت نظر حوزه علمیّه، می­تواند زمینه را برای جذب تمام دانش­پژوهانی فراهم سازد که از مراکز علمی به هر دلیلی دور افتاده­اند و خواهان ادامه تحصیل هستند.

داشتن فضای مجازی با استانداردهای بین المللی، نیازمند داشتن امکانات و صرف هزینه­های سنگینی است، که از عهده هر خٌردمرکزی بر نمی­آید و تنها مؤسساتی که دارای پیشینه قوی و مدیریّت کارآمد است، می­تواند پا در این عرصه نهاده و پیش قراول این حرکت علمی شود. البته بعد سخت افزاری، نیمی از کار است و در کنار آن، مجهز بودن به معارف اصیل دینی نیز مهمّ­ترین عنصر برای گام نهادن در عرصه مجازی است. فضای مجازی جای آزمون و خطا نیست و هر اندیشه که در آن عرضه شود دیگر قابل تغییر نیست، یا تغییر آن به کندی و صرف چندین برابری هزینه اولیه، جهت اصلاح آن لازم است. بنابراین در کنار داشتن یک ساختار منظم و هماهنگ، مجهز بودن به اندیشه برتر نیز روی دیگر این سکه است.

بعد از پیروزی شکوه­مند انقلاب اسلامی به رهبری بنیان­گذار کبیر آن، حضرت امام خمینی5و از خود گذشتگی و مقاومت مردم صبور و معتقد ایران عزیز اسلامی، عش آل محمد،9  شهر مقدس قم، به کانون اصلی­ تعلیم و ترویج معارف اسلامی تبدیل شد. انقلاب شکوهمند ایران اسلامی به رهبری حضرت امام 5 که در جهان بریده از متافیزیک، حرکتی معجزه­گونهه به حساب می­آید و جان­فشانی مردم خسته از استبداد ایران عزیز و رهبری امام گونه مقام معظم رهبری، دامت برکاته مسیری عریض و امن جهت حرکت در راه تحقّق وعده­های الهیی است و ما می­توانیم به ضرس قاطع و اطمینان، گام در مسیری نهیم که رهبران آن از نستوه­ترین انسان­های قرن حاضر بوده­اند و خون پاک انسان­هایی در قامت راست کردن آن، بهه امانت نهاده شده، که می­توان به پشتوانه عنایت پروردگار، بدون واهمه وارد چنین عرصه­ای شد.

با تمام تفاوت­های مبنایی که بین اندیشه­های اسلامی و مکتب­های انسان محور غربی وجود دارد؛ اما باید اعتراف کرد که لیبرالیسم بریده از معنویت و خدا، با استفاده از تکنولوژی­های به­روز، تمام تلاش خویش را جهت نیل به اهداف مادی­اش، معطوف داشته است؛ لذا باید در این عرصه با استفاده از همین تکنولوژی­ها، زمینه را برای رساندن معارف الهی به گوش جان تشنگان تعالیم ناب انبیاء،: در اقصاء نقاط دنیای خسته از مادیت، فراهم کرد.

از طرف دیگر متکی بودن مرکز مجازی اسراء، به اندیشه­های مستحکم و عقل­پسند و نقل­زیست حضرت آیت الله جوادی آملی،حفظه الله چنان قوت قلبی به شاگردان ایشان داده است که می­توان بدون التقاط و انحراف و داشتن مبانی منطقی و ارائه فهمی صحیح از کتاب و سنت، به آسانی و اطمینان این مسیر پر تلاطم را پیمود. تأسیس مرکز مجازی اسراء تحت اشراف میراث دار فقه جواهری، حکمت صدرایی و شهود رحمانی حضرت علامه جوادی آملیحفظه الله اقدامی در تحقّق این هدف مقدس است.

در اهمیّت راه در پیش گرفته، به کلامی از رهبر معظم انقلابدامت برکاته که همیشه چراغ راه ما خواهد بود، بسنده می­کنیم. ایشان در دیدار رئیس و اعضای شورای عالی فضای مجازی، با اشاره به اهمیّت موضوع، فرمودند: «ابزارهای تسهیل کننده، مثل رایانه­ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست، اگر بتوانید این­هاا را یاد بگیرید، می­توانید یک کلمه حرف درست خودتان را به هزاران مستمعی که شما آن­ها را نمی­شناسید، برسانید. این فرصت فوق العاده­ای است، نباید این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سوال خواهد کرد؛ از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده­ای کردید؟».

چه کاری مهمّ­تر از ترویج معارف اهل بیت :-که کانون اصلی آن حوزه­های علمیّه است- برای ما حوزویان قابل تصور است. فضای مجازی، شرائطی را در اختیار ما قرار داده که با صرف کم­ترین هزینه و در کوتاه­ترین زمان، جهت ایفای مسئولیت خویش، در تعلیم و تربیت دینی، قدم برداریم. ما به عنوان دانش­آموختگان حوزه علمیّه، در مرکز تخصصی آموزش مجازی اسراء و تحت اشراف حضرت آیت الله جوادی آملی، حفظه الله در صدد آن هستیم تا با به کارگیری فن­آوری­های جدید، بخشی از تکلیف فوق را به یاری خدا و عنایت حضرتت ولی عصر،  4 به مرحله اجرا برسانیم.

1: تعریف و کارکرد

مرکز مجازی اسراء از مراکز زیر مجموعه موسسه عالی اسراء به حساب می­آید. طبق قانون، مدیریّت فاخر حوزه علمیّه قم، به سه نوع فعالیت، مجوز اعطاء می­کند:

أ‌.        حوزه علمیّه؛

ب‌.   مرکز تخصصی؛

ت‌.   موسسه آموزش عالی.

موسسه آموزش عالی اسراء، یکی از اولین مؤسساتی است که از مدیریّت حوزه علمیّه، مجوز فعالیت دریافت کرده است. و در طی سال­های متمادی، مجوز چندین مرکز تخصصی وحوزه علمیّه را نیز دریافت کرده است. مرکز مجازی، طبق قوانین فعلی حوزه علمیّه و زیر مجموعه موسسه آموزش عالی اسراء تشکیل خواهد شد. همانطور که موسسه آموزش عالی اسراء و تمام زیر مجموعه­های آن، تحت اشراف حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله اداره می­شود، این مرکز جدید التأسیس نیز با اشراف ایشان در عرصه­ای کاملا جدید وو در زمینه آموزش الکترونیکی، با استفاده از تکنولوژی­های روز، راه اندازی و اداره خواهد شد. هر چند مرکز مجازی طبق مقررات موسسه آموزش عالی اسراء، مدیریّت خواهدد شد، اما دارای اساس­نامه داخلی و شخصیت حقوقی مستقل است.

2: ضرورت

مرکز مجازی، نهادی آموزشی است و برنامه اصلی آن، راه­اندازی برخی از رشته­های مهمّ حوزوی به شکل الکترونیکی است تا بتواند بخش عظیمی از دانش­پژوهان حوزوی را - که از مراکز آموزشی به دور مانده­اند - تحت پوشش قرار دهد؛ دانش­پژوهانی که علی­رغم صرف هزینه­های هنگفت (اعم از هزینه­های سخت افزاری و نرم افزاری حوزه علمیّه) به دلایل مختلف از ادامه تحصیل بازمانده­اند. استعدادهای درخشانی که هدر می­رود، و با برنامه­ریزی دقیق، می­توان این توان بالقوه را در مسیر درست هدایت نمود و زمینه بهره­برداری اصولی از آن­ها را فراهم کرد.

مرکز مجازی اسراء، بنا دارد که از میان طلاب و فضلای حوزه علمیّه قم و طلاب سایر استان­ها در رشته­های مختلف ثبت نام و برنامه آموزشی را آغاز نماید. بسیاری از طلاب هجرت کرده از قم و سایر مراکز استان­ها که به دلایل مختلف معنوی و مادی از ادامه تحصیل بازمانده­اند، مشمول این طرح خواهند شد. این امر باعث ارتقاء سطح علمی طلاب و بالتبع، بدنه مرتبط با این عزیزان مستقر در روستاها و شهرستان­های مختلف خواهد شد. تأثیر آموزش­های مجازی در بلند مدت بر کسی پوشیده نیست و با کمترین هزینه می­توان، ابتدا کل کشور و در قدم­های بعدی سایر کشورهای اسلامی و در نهایت سراسر جهان را تحت پوشش قرار داد. تمام این برنامه­ها، مرهون تأسیس به هنگام و روش­مند یک مرکز مجازی قوی است و از توان پشتیبانی سخت­افزاری ونرم­افزاری در تمام ابعاد برخوردار باشد. موسسه اسراء با پیشینه مدیریّتی قوی خود و توان تکنولوژیک موجود، می­تواند تحقّق­بخش این نیاز اساسی باشد.

3: اهداف

هر مرکز علمی و غیرعلمی در ابتدا، هدف وافقی را برای خود ترسیم می­کند و تمام برنامه­ها  و سیاست­های خود را برای رسیدن به آن هدف طراحی می­کند. این هدف غایی جهت عملیاتی شدن و امکان سنجش و ارزیابی، باید به اهداف خردتری در سه سطح کوتاه­مدت، میان­مدت و بلندمدت تقسیم شود. به نحوی که تمام اهداف در تمام سطوح در راستای یک نگاه راهبردی در تدوین و طراحی تمام برنامه­های کلان قرار گیرد. مرکز مجازی اسراء، با اطلاع از اهمیّت فوق العاده مسیری که گام در آن نهاده است، اهداف مهمّی را در هر سه بعد کوتاه­مدت، میان­مدت و بلندمدت در نظر گرفته است که همه این اهداف سه­گانه در مسیر تحقّق هدف نهایی و غایی، یعنی شکل­گیری تمدّن اسلامی در ایران عزیز، ترسیم شده است.

3-1) اهداف کوتاه مدت

 1. حوزه­های علمیّه با داشتن تاریخی درخشان که ریشه در قرون متمادی دارد، دارای یک سیستم آموزشی منحصر به فرد است و از دل همین شیوه آموزشی، هزاران محقّق، فقیه، مفسّر، متکلّم، فیلسوف و عارف، پا به عرصه اندیشه گذاشته­اند، که هر کدام نقطه عطفی در تاریخ شیعه به حساب می­آیند. اما این به آن معنا نیست که نباید با حفظ شیوه معقول حوزوی، پا در عرصه­های جدید علمی گذاشت. اگر پیام دین خاتم، اسلام عزیز، پیامی جهانی است و از طرفی امکان حضور همه شیفتگان مکتب اهل بیت،: به صورت موقت یا دائمی در مراکز حوزوی وجود ندارد، چرا ما با استفاده از امکانات جدید فن­آوری، زمینه­های بهره­مندی آنها را فراهم نسازیم و آنچه را کهه باید با صرف هزینه­های فراوان و تحمل مرارت­های زیاد به دست آورند، به آسانی در اختیارشان قرار ندهیم؟! تا به تکلیف خویش در رساندن معارف اسلامی عمل کردهه باشیم.

      2.طلاب به انگیزه­های الهی راهی حوزه­های علمیّه می­شوند و هدفی جز تحصیل معارف دینی ندارند و بعد از گذشت مدت زمانی، به حسب وظیفه و یا پاره­ای از مشکلات مادی و خانوادگی مجبور به ترک تحصیل و سکنی گزیدن در روستاها و شهرستان­های می­شوند. حال آن­که برخی از آن­ها طلاب خوش استعدادی هستند که شرایط، امکان بروز و ظهور شکوفایی استعداد ایشان را سلب نموده است. حوزه علمیّه قم و مدیریّت فاخر آن با کمترین هزینه می­تواند، زمینه تحصیل نیروهای معطل از علم­آموزی را فراهم کند. این کار ثمرات فراوان علمی، فرهنگی و اجتماعی را به همراه دارد که چه بسا در سال­های نه چندان دور گذشته، شاید آروزیی بیش نبوده است.

3-با اینکه ما مسلمان­ها اعتقاد به آسمانی بودن قرآن مجید داریم، متاسفانه آن­چنان که شایسته این کتاب آسمانی است در افکار و ایده­هایمان از آن بهره­مند نیستیم. حتی به جرأت می­توان گفت که در حوزه­های علمیّه نیز در بین کتب فقهی، کلامی و فلسفی، این تفسیر قرآن است که نسبت به سایر علوم، کمتر به آن بها داده شده است. البته ما قدردان زحمات تمام مفسرینی هستیم که دست دلداده­گان قرآنی را گرفته و از چشمه زلال آن، بر جان تشنه آن­ها نوشانده­اند، اما با این وجود، قرآن و مباحث قرآنی نسبت به فقه، کلام و فلسفه، در حوزه­های درسی جایگاه خوبی ندارد، و این با جایگاه رفیع قرآن که آخرین برنامه مدون الهی، جهت سعادت زندگی دنیوی و اخروی بشریت است، ناهمگون است. مرکز مجازی اسراء به عنوان قدم اول، رشته تفسیر قرآن را در اولویت برنامه آموزشی خود قرار داده است تا بتواند معارف ناب قرآنی را به تمام کسانی که دقدقه تربیت قرآنی نسل حاضر و آینده را در سر می­پرورانند، برساند. تجهیز تمام طلاب جدا مانده از مراکز علمی، به قرآن و معارف بلند و انسان ساز آن، قدمی بس بلند و اساسی در راستای رسیدن به جامعه­ای است که بتوان در سایه پرورش مبلغین و مریدان قرآن­دان، بنای تمدّن جدید اسلامی را بنا نهاد.

      4.  در عصر حاضر، به ضرس قاطع می­توان گفت هیچ کتابی به اندازه قرآن مورد هجمه و ایراد شبهه قرار نگرفته است. آشنایان به علوم قرآنی و تفسیر می­دانند که برخی از پژوهش­گران داخلی و خارجی، تمام وقت خویش را وقف مطالعه قرآن و تمام اداعاهای مطرح در قرآن کرده­اند و سعی نموده­اند، تک تک آیات را مورد مطالعه قرار دهند. محصول این گونه مطالعات، طرح شبهات فراوانی است که به راحتی از طریق شبکه­های اجتماعی در دسترس عموم جوانان و دانش­وران قرار می­گیرد، بدون اینکه کسی در صدد پاسخ­گویی سیستماتیک به آن باشد.

       آشنا کردن دانش­پژوهان با مباحث قرآنی برگرفته از هندسه معرفتی عقلانی و متکی بر نقل معتبر و طرح شبهات در حلقه متخصصین قرآنی، می­تواند ما را برای وارد شدن در آوردگاه قرآن­ستیزان، آماده سازد تا با آشنایی با مبانی محکم و منطقی در فهم قرآن و تبیین مباحث علمی و متقن، سایه سیاه شبهات را به کنار زده و نور عالم تاب خورشید قرآن را به دل­های مشتاق آن برسانیم.

3-2) اهداف میان مدت

1. در دنیای امروز، تفکری گوی سبقت را خواهد ربود که از فرصت­ها استفاده کند. چه بسا اندیشه­ای از پشتوانه منطقی برخوردار باشد؛ ولی به سبب عقب­ماندگی از تکنولوژی یا نشناختن فرصت­ها، جایگاهی در دنیای اندیشه نداشته باشد. در مقابل چه بسا اندیشه­هایی که دارای ساز وکار خردپذیر نباشند، در عین حال به عنوان اندیشه برتر مطرح بشوند. فضای مجازی یک فرصت است برای طرح اندیشه­ها در گستره تمام جهان. تأسیس مرکز مجازی اسراء در حوزه علمیّه، گامی اساسی در استفاده از فضای مجازی جهت طرح اندیشه­های دینی اسلامی در تمام جهان است. با استفاده بهینه از این فرصت، می­توان داده­های علمی را با کمترین هدر رفت، در اختیار همه دانش­پژوهان قرار داد.

2.مرکز مجازی اسراء با رشته تفسیر، گام در مسیر فضای مجازی خواهد نهاد. ولی در میان­مدت، در پی­راه­اندازی رشته­های مختلف اسلامی اعم از فلسفه، کلام، عرفان، علوم قرآنی و ده­ها رشته مربوط به معارف دینی است. از طرفی کیفیت بخشی کلاس­های مجازی از دیگر برنامه­های مرکز مجازی نیز می­باشد.

3.سطحی­نگری به معارف دینی در هر دو مرحله تعلیم و تعلم، رویین­اندیشی در عرصه آموزش، و مطلق­انگاری داده­های علمی سابق، همه خلاف علم­آموزی و جریان روبه رشد دانش­های بشری است. فهم مبانی علوم وحیانی، در مرحله نخست و تفهیم آن مبانی با عمق­بخشی عقلانی، دو قدم مهمّ و در عین حال ابتدایی است، چرا که نوآوری منطقی در تمام اندیشه­ها و طرح ایده­های جدید با هدف کاستن از رنج جهالت­های ناخواسته، قدمی بس مهمّ و خطیر است که نیازمند به پشتوانه علمی عمیق و منطبق با موازین است. مرکز مجازی در تعمیق آگاهی و نگرش دانش­پژوهان در تمام این مراحل، در صدد هدف­گذاری و برنامه­ریزی است، و امید است در ظل توفیقات الهی، عنایت ولی عصر 4 و تحت اشراف حضرت آیت الله  جوادی آملی حفظه الله به یاری مدیران دل­سوز، گام در این مسیر خواهد نهد.

4- بعد از تعمیق آگاهی و نگرش دانش­پژوهان، نسبت به مبانی علوم وحیانی، نیازمند به سه امر مهمّ در تکمیل این پروسه عظیم هستیم:

أ‌.        تقویت مبانی نظری اسلامی؛

ب‌.   تثبیت مبانی نظری اسلامی؛

ت‌.   ترویج مبانی نظری اسلامی.

تکمیل کننده هر تعمیقی، نیازمند تقویت اندوخته­های عمق بخشیده شده است؛ این امر حاصل نخواهد شد مگر با مستمر دانستن علم آموزی. استمرار علم آموزی به معنای ارتباط دائم با استاد و مرکز آموزشی است که در سیستم قدیم به دست نخواهد آمد، ولی آموزش مجازی هر دو را میسر کرده است، چرا که استاد و داده­های علمی جدید از طریق فضای مجازی، دائما در دسترس دانش­پژوه است، و جریان علم­آموزی گسسته نمی­شود.

بعد از تقویت اندیشه­های به دست آمده، دانش­پژوه نیازمند تثبیت آموخته­های خویش است؛ عامل مهمّ در جهت تثبیت، تبادل اندیشه­ها و داشتن فرصت، جهت تدریس است، که این دو امر، در فضای مجازی بر همه­گان مهیاست. و به راحتی فضا برای تبادل اندیشه­ها و یا تدریس دانسته­ها از طریق تکنولوژی برای هر فردی در هر جایی که زندگی می­کند فراهم است.

گام نهایی بعد از تقویت و تثبیت، ترویج معارفی است که دانش­پژوه آموخته است. ترویج می­تواند در محیطی صورت پذیرد که دانش­پژوه مشغول خدمت و زندگی است. با وجود فضای مجازی و داشتن کمترین امکانات مدرن، می­توان معارف دینی و اسلامی را در همه جای دنیا ترویج کرد. البته ضرورت زبان­آموزی در این مرحله بیشتر آشکار می­گردد؛ از این مدیران ارشد مرکز مجازی برای تحقق این امر مهم، مرحله نیز اندیشیده­اند و دارای برنامه می­باشند که البته نیازمند تمهیداتی است که باید به صورت مجزا به آن پرداخت.

       5- بال آموزش در کنار پژوهش علمی، می­تواند توان پرواز به علم در آسمان اندیشه­ها بدهد. متأسفانه بحث پژوهش آن­چنان که شایسته است در مراکز علمی، جدی تلقی نمی­شود؛ چه    بسیار اندیشه­های نابی که به سبب دور ماندن از چرخه پژوهش، نرسته، پژمرده شده­اند. لذا از ضرورت­های ساختاری یک مجموعه علمی، قرین بودن سیستم آموزشی و پژوهشی است و آموزش در فضای مجازی مستثنی از این امر نیست؛ اما فراهم آوردن مقدمات پژوهش در فضای مجازی، به مراتب پیچیده­تر و دشوارتر از فضای سنتی است؛ چرا که نیازمند داشتن سخت افزارها و طراحی نرم افزارهای هوشمندی است که تا کنون وجود نداشته است.

     پر واضح است، پژوهش در چارچوب فن­آوری، سرعت خیره­کننده­ای یافته است که در زمان­های نه چندان دور، تصور این شرائط برای بسیاری دشوار بود. تأسیس یک مرکز تخصصی آموزش مجازی حوزوی با ویژه­گی شاخص پژوهشی و مجهز به دو بعد سخت افزاری و نرم افزاری مدرن، نیازمند حمایت همه جانبه مدیران حوزه علمیّه از فرزندان علمی خود در مرکز مجازی اسراء است.

6- هر اندیشه مربوط به حوزه عمل، تا به فرهنگ جامعه تبدیل نشود، کارایی خود را لااقل در فضای عمومی جامعه از دست خواهد داد. اندیشه­ای می­تواند مشکلات جامعه را حل کند که از مرحله دانش، عبور کرده و تبدیل به عرف و فرهنگ جامعه شود. این خود، پروسه بلند مدتی است که شاید لازم باشد، مدتی صبوری کرد تا به بار نشیند؛ ولی در هر صورت باید آغاز کرد.

     تجهیز دانش­پژوهان به علم کارآمد، حرکت در ابتدای مسیر تحقّق تمدّن اسلامی است. بستر­سازی برای فعالیت­های فرهنگی دانش­پژوهان در فضای مجازی یا فضای حقیقی، خیز دوم، جهت رسیدن به هدف نهایی مرکز مجازی است. اندیشه­های مربوط به حوزه عقل عملی، باید در قامت فرهنگ سر برآورند تا جامعه­ای مطابق با معیار­های اسلامی داشته باشیم

7-در دنیای غرب، مقبول­ترین اندیشه غربی، تمام مراحل تکاملی خود را طی می­کند و حتی از طریق برنامه­های کودک، وارد منازل ما می­شود. کمی دقت در برخی دیالوگ­های مهمّ در فیلم­های کودک و انواع و اقسام محصولات فرهنگی، اعم از لباس و اسباب­بازی­ها، نشان می­دهد که تمام محصولات فرهنگی دارای یک پشتوانه فکری است.

پروسه تبدیل اندیشه به محصول فرهنگی، بسی مهمّ و حائز اهمیّت است. تمام این مراحل، مرهون داشتن نظریه­پردازان واقعی و برخورداری از سازوکار حکومتی برای تبدیل اندیشه به محصول فرهنگی است. نظریه­پردازی خود متوقف بر فهم صحیح و داشتن قدرت تفهیم به دیگران، و زیستن در دنیای علم روز است. مرکز مجازی اسراء در میان مدت به دنبال تحقّق این امر خطیر است.

8- حیات ما حوزویان منوط به میزان عمل به وظایف الهی­مان است؛ ما علم­آموزی را یک تکلیف و وظیفه شرعی می­دانیم. کار تبلغ و تربیت دینی جامعه نیز وظیفه­ای است که مهمّ­تر از کار علم­آموزی است، ولی متأسفانه پژوهش تاکنون به عنوان یک وظیفه عمومی شناخته نشده است. فضای مجازی عرصه جدید و متنوعی است برای ادای تکالیف علمی و تبلیغی، و امید است زمانی فرا برسد که در نگاه همه­گانی، پژوهش به عنوان ضلع سوم وظایف دانش­پژوهان حوزوی، قلمداد شود.

3-3) اهداف بلند مدت

1-علوم انسانی، پایه اولیّه و خیز اساسی برای شکل­گیری تمدّن­ها به حساب می­آید؛ تمدّنی، شکل منطقی خواهد گرفت و پایدارتر خواهد بود که علوم انسانی آن قبلا شکل گرفته باشد. علوم انسانی (روان شناسی، جامعه شناسی، اقتصاد و سیاست) شالوده نظام و چینش مطلوب تمدّن­ها را رقم می­زند. البته بعد از شکل­گیری تمدّن، روند تدوین علوم انسانی متوقف نخواهد شد؛ بلکه مسیر تکاملی خود را باید بپیماید. حفظ مسیر تکاملی تمدّن­ها، مرهون داشتن مبانی نظری عقل­پسندی است که پشتوانه قدرتمندی داشته باشد. اگر پشتوانه یک تمدّن، مبانی نظری برگرفته از حقایق مربوط به آغاز و انجام انسان و ماهیت انسان باشد، به طور طبیعی ماندگاری و مقبولیّت بیشتری خواهد داشت. ما معتقدیم که مبانی نظری برگرفته از کتاب وسنت ناظر به وحی و عقل کاشف از وحی، می­تواند عقبه عمیقی را برای شکل­گیری تمدّن اسلامی فراهم نماید. لذا یکی از اهداف بلند مدت مرکز مجازی، ارائه الگوی نحوه شکل­گیری و ساختار­یابی علوم انسانی اسلامی، بر اساس هندسه مبانی نظری اسلام است.

2- علوم طبیعی (زیست شناسی، شیمی و فیزیک) به عنوان ضلع دوم علوم تجربی، یکی از پایه­های مهمّ تشکیل تمدّن­ها به حساب می­آید. علوم طبیعی نیز هم­چون علوم انسانی، نقش محوری در تداوم حیات تمدّن­ها ایفا می­کند. گرچه علوم طبیعی به اندازه علوم انسانی، در شکل­گیری ابتدایی تمدّن­ها، به اندازه علوم انسانی، دارای اهمیّت استراتژیک نیست؛ ولی بدون شکل­گیری علوم طبیعی، پایه­ریزی تمدنی قدرتمند و جهانی میسور نیست. در خصوص علوم طبیعی گرچه محور، عقل تجربی است و داده­های عقل تجربی اطمینان­آور، مورد تایید دین است، ولی نصوص دینی (کتاب و سنت) هم خالی از داده­های مربوط به علوم طبیعی نیست و می­تواند در یک هندسه عقلانی، بخشی از متون دینی مربوط به طبیعات، محور بحث علوم طبیعی قرار گیرد. البته این بُعد از علوم تجربی موجود در متون دینی نیز در صورتی می­تواند مفید فایده باشد که دارای پشتوانه­ای قوی و گویا از مبانی نظری اسلامی باشد.

3- مشکل اساسی در سامان­یابی حیات دینی و اسلامی از آن­جا ناشی می­شود که اندیشه­های اخلاقی و عقیدتی و احکام شرعی در زندگی روزمره آحاد جامعه راه نمی­یابد. مقصود از انتقال اندیشه­های اسلامی به افراد جامعه، فقط منحصر به داشتن یک سخنران خوب و اهل عمل نیست، گرچه این نیز لازم لاینفک جامعه اسلامی است؛ اما راه­یابی اندیشه منطبق بر شریعت اسلامی، در تمام سطوح آموزشی و همچنین داخل خانه­های افراد جامعه، موثرترین عامل در جهت سبقه دینی دادن به رفتار و کردار مردم است. این هدف بدون استفاده از تمام ابزارهای موجود در جامعه کنونی، دست نیافتنی است. به تبع، بعد از سامان یافتن کشور و جامعه اسلامی است که می­توان در جوامع اسلامی و بین المللی حرفی برای گفتن داشت.

4-  هدف انبیاء الهی، تربیت انسان وارسته و الهی است؛ تمام عقاید و اخلاق و احکام شرعی که سه آموزه مشترک همه ادیان ابراهیمی است، ابزار و طریقی برای رسیدن به این هدف است. رسیدن به این هدف والا، بدون داشتن اعتقاد صحیح، متخلق بودن به اخلاقیات مقبول و بدون التزام به احکام شرعی ثابت الهی، غیر منطقی و تحقّق نیافتنی است. یکی از اهداف بلند مدت مرکز مجازی، ارتقاء سطح معنوی و اعتلای ارزش­های دینی جامعه بر اساس آموزه­های اسلامی است.

3-4) هدف غایی

اسلام به عنوان خاتم ادیان آسمانی، مدعی تمدّن برخواسته از اندیشه­های وحیانی است. در برهه­ای از تاریخ قرن چهارم و پنجم این فرصت به صورت محدود به وجود آمد  و تمدّنی نصف و نیمه، بر اساس مبانی نظری اسلام شکل گرفت. ما مریدان مکتب اهل بیت : مدعی هستیم که هنوز تمدّن اسلامی برخواسته از مکتب اهل بیت: فرصت بروز و ظهور نیافته

ست. انقلاب ایران اسلامی بعد از گذشت مرارت­ها و تحمل مصیبت­های جانکاه در طول تاریخ شیعه، اولین جرقه تشکیل حکومت بر اساس آموزه­ها و معارف برگرفته از مکتب علویی و مذهب امامیه بوده است. مرکز مجازی با هدف غایی نهادینه­سازی اندیشه­های برگرفته از مبانی نظری اسلام، جهت یاری­رسانی و در راستای شکل­گیری تمدّن اسلامی تأسیس شده است.